Felvételi, térítési díj, tandíj

Eseménynaptár

Május 2024
H K Sz Cs P Szo V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Galéria

Adatvédelmi beállítások

-         Szomorú vagy vidám?

-         Inkább szomorú.
-         Ugye? A dallam, amely elbeszéli, különös, szomorkás, keserű. Próbáljuk meg így elmesélni, „elénekelni” ezt a történetet! Persze, tudom, a hegedű egy hangszer, mégis a legtöbb dallam, amelyet eljátszunk rajta vagy egy korábban született dal, vagy a hegedű maga „énekel”, amikor egy-egy művet megszólaltatunk rajta.
 
A párbeszéd Dr. Kalló Zsolt hegedűművész, egyetemi adjunktus, a Capella Savaria művészeti vezetője és koncertmestere és a Kroó György Zene- és Képzőművészeti Kőbányai Alapfokú Művészeti Iskola egyik ifjú tehetsége között zajlott le, s amiről ők is meg hegedűik is beszélgettek, az Bartók Béla Mese című darabja volt.
 
Később színpadra állt egy szelíd, törékeny kislány, aki pontosan, szépen eljátszotta - Weiner Leó feldolgozásában - az „Elvesztettem keszkenőmet,…” kezdetű népdalt, majd kérdőn nézett a mesterre. Kalló Zsolt azon nyomban mellette termett, hamiskás mosollyal rápillantott, s így szólt:
-         Incselkedtél már a fiúkkal? Tudod, amikor eldugod a füzetét, „véletlenül” lelököd a radírját…
 
A kislány fülig pirult, s alig hallhatóan válaszolt:
-         Nem, még soha.
-         Pedig a dalt éneklő lányka ezt teszi! Szándékosan ejti le a keszkenőjét, azután kíváncsian figyeli, melyik fiú veszi fel. Közben még tán kényeskedik is egy kicsit! Megpróbálunk mi is „elejteni egy keszkenőt” – könnyedén, játékosan?!
 
Alighogy a kendő „földet ért”, egy bő gatyás, víg juhászlegény „pattant ki” a vonó alól, s kurjongatva járta – no, nem mindjárt olyan féktelen jó kedvvel, ahogyan azt egy igazi juhászlegény teszi. Kellett némi idő, míg mester és tanítványa megfejtették a hangszer megszólaltatásának legmélyebben rejlő titkait: hogyan lehet belőle telt hangokat előcsalni, mikor kell „hosszú” és mikor „rövid” vonóval játszani, mi történik, ha valaki a hegedű közepén levő, ún. lábhoz, illetve ha attól távolabb, a fogólapon hegedül.
 
 
Ahogyan a pódiumon egymást követő növendékek játéka nyomán a teremben hol duhaj matrózok mulattak, hol egy XVIII. századi főúri lakoma vendégei táncoltak és csevegtek igen élénken egymással, arra is fény derült, mikor szabad, sőt, ajánlott a szerző „engedélye nélkül” vibratózni s hogy mekkora különbség van a „kocka” és a „gömbölyű” hangok között. Ez utóbbi „felfedezés” az iskola – egy tavaszi bécsi fellépésre készülő – vonószenekarának tagjait segítette-segíti, akiket Kalló tanár úr sok-sok jó tanáccsal látott el.
 
A kurzus során a mester időről időre feltette a kérdést:
-         Szerintetek egy komolyzenésznek muszáj folyton komoly zenészként járni-kelni és muzsikálni? Mert szerintem egyáltalán nem! Gondoljuk csak végig! Ti például miért hegedültök? Én azért, mert szeretnék hatni – magamra és mindazokra, akik hallgatják a játékomat. Valahányszor kezembe veszem a hegedűt, azért teszem, mert szeretek JÁTSZANI, MESÉLNI, BESZÉLNI a körülöttem lévő emberekhez. Ti se próbáljatok meg mindig, mindenáron „előadni”! Inkább JÁTSSZATOK, s ha akarjátok, jövőre JÁTSSZUNK újra együtt!
 
Tanár úr, szeretettel várjuk!
 
Makray Györgyi

„A Kőbányai Ifjúság Zenei neveléséért” alapítvány
Számlasz: 11710002-20049928
Adószám: 19700203-1-42
Tovább »

Kroó György AMI

1102 Budapest, Szent László tér 34.

Tel/Fax: 06 1 261 7497      

E-mail: kroo@kroo.hu
Igazgató: szell.rita@kroo.hu